۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

گيشه‌ها را آخر پاييز می‌شمارند

شب یلدا زمان خوبی برای حساب و كتاب است. می‌توانیم بنشینیم و دو دو تا چهار تا كنیم و ببینیم در 3 ماهی كه گذشت، چه كرده‌ایم و چه نكرده‌ایم. این كار را می‌توان درباره گیشه‌های فیلم‌های پاییزی هم انجام داد. این مطلب مروری دارد بر پرفروش‌ها، كم‌فروش‌ها، پركارترین‌ها و حاشیه‌های اكران پاییز. خانه‌های اول تا سوم جدول اكران پاییز 88 در اختیار فیلم‌های «‌دو خواهر»‌، «‌كتاب قانون‌» و «بی‌پولی‌» است. این 3 فیلم توانستند لقب پرفروش‌ترین‌های این فصل را به خود اختصاص دهند.
دو خواهر، آقای سوپر استار و دیگر هیچ
«دوخواهر» كه برداشت و تقلیدی است از فیلم »Two Much« ساخته «فرناندو تریبال» در 86 روز به فروش 960 میلیون تومانی در سینماهای تهران دست پیدا كرد.
در بررسی مولفه‌های پرفروش شدن این فیلم اولین دلیلی كه به ذهن می‌رسد، حضور سوپراستاری به نام ‌محمدرضا گلزار‌ است. به خصوص كه غلظت گلزار‌ در این فیلم خیلی زیاد بود. چون او همزمان در 2 نقش بازی می‌كرد. البته این 2 نقش گریم چندان متفاوتی نداشتند. 2 تا برادر دوقلو بودند كه یكی عینك داشت و موهای دم اسبی‌اش را از پشت بسته بود. دیگری جوان بدون عینكی بود كه موهایش را نبسته بود. حتما می‌پرسید این طوری كه نقشه گلزار لو می‌رود! آنها كه فیلم را دیده‌اند، می‌دانند اتفاقات ‌2 خواهر آن قدر غیرمنطقی و بچگانه است كه این جور چیز‌ها در آن خیلی تعجب برانگیز نیست. فقط یك لحظه چشمانتان را ببندید و تصور كنید بازیگر مرد دیگری در این فیلم بازی كرده بود. مطمئن باشید فیلم نمی‌توانست به چنین فروش رویایی دست یابد. البته زمان اكران دوخواهر هم خیلی مهم بود.
در سه چهار سال اخیر، گلزار از حضور در پروژه‌های سینمایی منع شده بود. بنابراین فیلم «دوخواهر» فرصتی برای طرفداران دوآتشه این سوپراستار بود تا یك بار دیگر او را روی پرده ببینند. همزمان با اكران فیلم طلسم «ممنوع بودن فعالیت گلزار» شكسته شد و نام او دوباره بر سر زبان‌ها افتاد
كتاب قانون؛
حاشیه برابر اصل دومین فیلم پرفروش پاییز امسال هم حال و هوایی كمدی داشت. اما تفاوتش با 2 فیلم دیگر این بود كه مضامین دینی را با زبانی طنزآمیز مورد بررسی قرار داده بود. فیلم با 2 سال تاخیر نمایش داده شد و همین نكته عطش مخاطبان را برای تماشایش بیشتر كرد. بازی پرویز پرستویی برگ برنده دیگری بود كه می‌توانست خیلی‌ها را به سالن‌های تاریك سینما بكشاند. كتاب قانون با فروش بالای 800میلیون تومان در سینماهای تهران به جایگاه قابل قبولی در گیشه دست یافت.
بی پولی، كمدی آبرومندانه
«كمدی آبرومندانه» بهترین لقبی است كه می‌توان به فیلم ‌«بی‌پولی» داد. فیلمی كه توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطب را در جشنواره فجر از آن خود كند، در اكران عمومی هم حال و روز خوبی داشت. بی‌پولی با فروش 740 میلیون تومانی به كار خود پایان داد و سومین فیلم پرفروش پاییز 88 لقب گرفت. محبوبیتی كه حمید نعمت‌الله‌ با اولین فیلمش «بوتیك»‌ در بین جوانان كسب كرده بود، نقش زیادی در فروش خوب دومین فیلمش داشت. ‌بی‌پولی‌ فیلمنامه جاندار و منسجمی داشت و از ستارگان خوبی همچون ‌لیلا حاتمی و بهرام رادان‌ بهره می‌گرفت. با این حساب اگر بی‌پولی خوب نمی‌فروخت، باید تعجب می‌كردیم.

جامانده‌ها« نیش زنبور»
تا به امروز حدود 700 میلیون تومان فروخته است و اكرانش همچنان ادامه دارد. «زندگی شیرین»‌ با 690 میلیون تومان فروش گیشه گرم و پررونقی داشت. «محاكمه در خیابان» هم پس از 38 روز از مرز 500 میلیون تومان گذر كرده است. رقمی كه در مقایسه با فروش فیلم‌های گذشته كیمیایی (به لحاظ فروش و نه مخاطب)‌ یك ركورد محسوب می‌شود.
مصائب فیلم‌های فرهنگی
فیلم‌هایی مثل صداها (38 میلیون تومان)، خانه روشن (‌6میلیون)، ماه وش (20 میلیون)، پنالتی (5 میلیون)، خواب لیلا (50 میلیون)، شكار روباه (40 میلیون) فیلم‌هایی بودند كه خوب نفروختند. البته اكران 4 فیلم آخر همچنان ادامه دارد و هنوز به پایان نرسیده. این فروش كم می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. تهیه‌كنندگان این فیلم‌ها معتقدند رقم فروش فیلم‌هایشان به علت در اختیار نداشتن سالن‌های خوب و مدت ‌زمان‌ كوتاه اكران پایین آمده است. از نظر آنها چون فیلم‌شان با عنوان ‌اكران فیلم‌های فرهنگی، به نمایش در آمده امكان رقابت عادلانه با دیگران را از دست داده است. البته در كنار این نكته باید به مضامین فیلم‌ها هم دقت كنیم و به یاد داشته باشیم كه این روزها ژانر محبوب مردم ما كمدی است و فیلمی كه نتواند مخاطبش را بخنداند به سختی می‌تواند در گیشه گلیمش را از آب بیرون بكشد.

پركارترین‌ها
چند نفر از بازیگران با دو فیلم در اكران پاییز حضور داشتند. بهرام رادان (‌بی‌پولی و تردید)، رضا كیانیان (‌صداها و نیش زنبور)‌، رضا عطاران (نیش زنبور و آقای هفت‌رنگ)، حامد كمیلی (تردید و دو خواهر) بازیگران مردی بودند كه پاییز را با 2 فیلم نمایش داده شده به پایان رساندند.نیكی كریمی تنها بازیگر زنی بود كه 2 بار جلوی دوربین فیلم‌های پاییزی رفته بود. او هم فیلم «محاكمه در خیابان» را بر پرده داشت و هم فیلم «آقای هفت‌رنگ.»
تنوع ژانرها
بارها این جمله را شنیده‌ایم كه فیلم‌های كمدی سالن‌های سینما را به تسخیر خودشان درآورده‌اند. در پاییز 88 حضور فیلم‌های كمدی پررنگ بود. اما فیلم‌های ژانر‌های دیگر هم اندك جایی برای خودنمایی پیدا كردند. از بین كمدی‌های پاییز 88 می‌توان به فیلم‌هایی چون دوخواهر، ‌بی‌پولی، ‌كتاب قانون، نیش زنبور، زندگی شیرین و آقای هفت‌رنگ اشاره كرد. ژانر دفاع مقدس با فیلم پنالتی به میدان آمد.
محاكمه در خیابان، خانه روشن، تردید و صداها در دایره ژانر اجتماعی‌ قرار می‌گرفتند. اكران پاییزی، فیلم‌های معمایی و پلیسی هم داشت. ‌شكار روباه و چهره به چهره‌ جزو فیلم‌های ژانر پلیسی بودند. آنهایی كه دوست داشتند در سالن‌های تاریك از ترس به خود بلرزند هم می‌توانستند به تماشای فیلم خواب ‌لیلا‌ بنشینند.
Related Posts with Thumbnails

  

دو مجموعه ارزشمند آموزش شعبده بازی و تردستی با ورق + تخفیف استثنائی 
قیمت: 15000   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش بدنسازی با سیستم Muscle & Fitness Series 
قیمت: 5000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش مهارتهای فوتبال توسط دیوید بکهام+هدیه 
قیمت: 5500   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تکنیک های مدرن دفاع شخصی با دست خالی 
قیمت: 6500   5000 تومان  

           

 

 

  

مجموعه 8 مستند دلهره آور + 20 فیلم ترسناک 
قیمت: 12000   6500 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین و جدیدترین آموزش خیاطی به زبان فارسی 
قیمت: 14500   8000 تومان  

           

 

 

  

آموزش زبان نصرت 1 و 2 + تقویت حافظه نصرت در یک DVD با قیمت عالی 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تعمیرات و مکانیک خودرو پژو 206 
قیمت: 4500   3800 تومان  

           

 

 

  

با این 3 دی وی دی استاد فتوشاپ شوید + ارزان + همراه هدیه 
قیمت: 9500   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش تقویت حافظه و تند خوانی (دکتر سیدا: مرد حافظه ایران) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

مستند جدید و دیدنی شیطان پرستان ایرانی 
قیمت: 6000   4500 تومان  

           

 

 

  

تمامی نوار قصه های دوران کودکی شما در یک دی وی دی+هدیه - از دست ندید 
قیمت: 7000   4500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه آلبوم ها و آهنگ های سنتی از قدیم تا امروز (کامل ترین مجموعه موجود) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

کلکسیون مسابقات قویترین مردان جهان+هدیه (World Strongest Man) 
قیمت: 12000   9500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه کامل سمینارهای تکنیک های موفقیت دکتر شاهین فرهنگ 
قیمت: 12000   6000 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین مجموعه آلبوم ها و تک آهنگ های ترکی + هدیه(آهنگ های 2010 ترکی) 
قیمت: 17000   12000 تومان  

           

 

 

  

مستند جذاب حیات وحش پارک ملی YellowStone - زیرنویس فارسی 
قیمت: 8000   5500 تومان  

           

 

 

  

مستند جنجالی زنان فوتبالیست در ایران + هدیه 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes