گفتگو با رضایا و ۲ ای اف ام
قرارمون در استودیویی در وسط تهران بود. با ترافیک ساعت پنج بعد از ظهر پایتخت، نیم ساعت بدقول شدم ولی در تمام طول راه، پا می کوبیدم و با dریتم “جاماییکایی ” ترانه “نازگل” یا “نازی” بچه ها، یواشکی قر میریختم. همان ترانه ای که گروه بی نام “رضایا” و “تو ای ام اف” رو به همه شناساند!
در استودیو که حال و هوای آن بر خلاف ساختمان کهنه “قهوه ایش”، به سبب حضور تعداد زیادی از هنرمندان موسیقی و بویژه نوجوان های “زیر زمینی خوان” ، پر شور و قرمز بود، رضایا به استقبالم آمد. نوجوان لاغر که متولد ۱۳۶۵ است و پشت سرش، ۲ ای اف ام ، نوجوان ولی ورزیده تر.
با هم از لابلای حاضرین در استودیو ، ( که ظاهرا از هواداران هنرمندی بودند که در آن لحظه مشغول ضبط ترانه ای بود ) گذشتیم و روی صندلی های اتاق ” آهنگسازی ” فرود اومدیم. قبل از شروع ، از بین حرفهای بچه ها ، می فهمم که رضایا دانشجوی سال دوم رشته موسیقی هست و آرمین هم منتظر ورود به دانشگاست. بر خلاف تصورم نام “رضایا ” ، رضا نیست و ” امیر” هست! اسم ۲ ای اف ام هم که مرا دست می اندازه و می خنده، آرمینهقدم خیر ” نازی ”
برای شروع ، به سراغ ” نازی ” میروم. ترانه ” نازی ” … ترانه موفقی که تلفیق “ریتم لاتین ” اش با صدای پاپ ” رضایا ” و رپ ” ۲ ای اف ام ” و ” شاهین فلاکت ” ، کلامش رو بر سر زبان ها وقرش رو بر لبه کمر ها انداخته. رضایا ، با تاکید بر این نکته که این ترانه، نه نخستین ترانه گروه بی نام ” رضایا- ۲ ای اف ام ” ، که ” گل سر سبد ” آنهاست می گوید : خوب من و آرمین ، قبل از این ترانه ، کارهای مشترک و تکی دیگر هم داشتیم ولی این ترانه باعث شد تا ما شناخته شده تر بشویم.
من نزدیک دو ماه روی ترانه و آهنگش کار کردم تا بر سر زبان های بیافتد آرمین ۲ ای اف ام ، در مورد نحوه ساخت و پرداخت این ترانه میگوید : قبل از این ترانه ، من و رضایا ، اولین ترانه مشترکمان رو به اسم ” بی معرفت ” خواندیم. بعد تصمیم گرفتیم که یک کار رقصی شاد برای نوروز ۸۶ حاضر کنیم . یک روز که داشتیم نقشه اش را می کشیدیم، شاهین فلاکت را در استودیو دیدیم و به اون هم پیشنهاد دادیم که قبول کرد و این ترانه شکل گرفت . در همان نوروز ۸۶ ، ما ویدیو این ترانه را نیز تهیه کردیم. درست یک هفته بعد، در آخرین روزهای تعطیلات عید بود که در سفرمان به شمال، دیدیم که اوضاع عوض شده و هر جا که میرویم بچه ها ، میریزن سرمون و امضا می خوان !
آرمین ، در پاسخ به سوال من در مورد اینکه آیا این ترانه ” اصلی” است یا تقلیدی از یک ترانه لاتین است ، می گوید : ما ترانه های تقلیدی یا ” کاور ” هم داشتیم ولی ریتم و موسیقی این ترانه ” اصلی ” است و رضایا ، آن را ساخته و محمود تنظیمش کرده است .
از رضایا در زمینه تضاد و توافق ” دانشگاه موسیقی ” و ” حال و هوای زیرزمین ” می پرسم : خوب ببین ، تضاد که خیلی وجود داره . اولا هم کلاسی هام زیاد موافقم نبودن. من همیشه سعی می کنم ، بر خلاف سایر بچه های موسیقی زیر زمینی ، آموخته های دانشگاهم رو از آهنگسازی تا سولفژ ، در کارهایم به کار بگیرم و این شاید باعث میشود که در بعضی زمینه ها متفاوت تر عمل کنیم.