۱۳۸۸ دی ۳, پنجشنبه

ورزشکاران معروف کجا عزاداری می‌کنند؟

در ایام عزاداری سید الشهداء از بهترین گلزن جهان گرفته تا بهترین تكواندوكار دنیا و محبوب‌ترین مربی سرخابی ها و.... هر كدام برای عزاداری و عرض ارادت خودشان، جا و مكان مشخصی دارند.
هادی ساعی
می‌گوید: «امام حسین(ع) خیلی بزرگ است؛ من كه همیشه به او متوسل می‌شوم. چیزهایی از بركات عاشورا دیده‌ام كه باوركردنی نیست».
البته بهترین تكواندوكار دنیا، روزهای عاشورا هم در همین مسجد نذری می‌دهد؛ مسجد و هیئت عزاداری‌ای كه تا حالا خیلی چیزها از آن دیده؛ «هر وقت كارم گیر كرده و مشكلی داشته‌ام، نذر این هیئت كرده‌ام. خدا را شكر، امام حسین(ع) همیشه و هر وقت هر چه خواسته‌ام، به من داده».
برای همین هم هست كه عزاداری در مسجد ساجدین شهرری را با هیچ‌جا مقایسه نمی‌كند؛ «عزاداری ترك‌ها یك‌جور خاص است. نمی‌دانم چطور بگویم؛ خیلی ساده و بی‌ریا؛ هیچ علم و چلچراغ و هیچ زرق و برقی نیست. هیچ حاشیه‌ای در این هیئت عزاداری نیست. عزاداران‌اش هم بیشتر آدم‌های مسن هستند. عاشقانه سینه می‌زنند و گریه می‌كنند. من از بچگی با پدرم به این هیئت می‌رفتم. یك‌جور مرور خاطرات هم هست دیگر. شور و حال و صفایی كه این هیئت عزاداری به من می دهد ، هیچ هیئتی ندارد. فقط باید بیایید و ببینید كه من چه می‌گویم. نمی‌دانم، شاید هم به خاطر اینكه از بچگی تاسوعا و عاشوراهای زیادی را در این هیئت عزاداری كرده‌ام، این‌قدر باتعصب از اینجا تعریف می‌كنم ».

فرهاد کاظمی
«هر زمان که کم آوردم/ تو به دادم رسیدی/ چه کمک‌ها که نکردی/ چه بدی‌ها که ندیدی/ این زندگی‌ام، آقا/ گر سخت و پر از درد است/ هر جا که زمین خوردم/ زینب(س) کمکم کرده است». این مصراع‌ها همیشه همراه فرهاد کاظمی سرمربی معروف فوتبال کشورمان ‌است و هرگاه دلش می‌گیرد، آن را زیر لب زمزمه می‌کند. این روزها اما هرگاه فرصتی به او دست بدهد، آن را پشت تریبون می‌خواند زیرا فرهاد کاظمی‌متولی بزرگ‌ترین هیات عزاداری حسینی در محله جوادیه تهران است كه البته قدیمی‌ترین هیئت این منطقه هم هست.
اما چرا حضرت زینب(س) ؟ فرهاد کاظمی‌ می‌گوید: « اصلاً دوست ندارم بی‌احترامی‌کنم. همه یارانی که در روز عاشورا حضور داشتند، برایم عزیز هستند اما چون حضرت زینب(س) یک زن بود و در ایام عاشورا سختی‌های زیادی کشید، نام هیئت را حضرت زینب(س) گذاشتیم. او یک‌تنه با حرف‌هایش جلوی دشمنان ایستاد؛ برای همین ارادت خاصی به او دارم و فکر کردم این‌طوری خیلی بهتر است».در حال حاضر، هیئت دو طبقه است که طبقه اول مختص آقایان است و طبقه دوم، حسینیه بانوان به حساب می‌آید.
کاظمی‌ هدف از برگزاری هیئت عزاداری امام حسین(ع) را این‌گونه بیان می‌کند: «هدف اصلی ما جذب مردم و کشاندن آنها به این مکان‌هاست. به نظر من، باید در این مجالس فرهنگ‌سازی شود و معتقدم فرهنگ‌سازی در عزاداری امام حسین(ع) خیلی مناسب است و جواب می‌دهد. دقیقاً یادم است سال 57 تعداد نفراتی كه به این هیئت می‌آمدند، 58 نفر بود اما الان تعداد اعضای هیئت دیگر قابل شمارش نیست؛ یعنی هر ساله به تعداد ما اضافه می‌شود و من از این مسئله بسیار خوشحال هستم. امیدواریم بتوانیم همین روند را ادامه بدهیم».این هیئت تنها یک پرچم دارد که سالیان سال است همراه آنهاست. این پرچم، هیات حضرت زینب(س) را از بقیه هیات‌های این منطقه جدا می‌کند؛ البته نه فقط این مسئله، كه نداشتن طبل و علامت هم باعث شده که این هیئت متمایز باشد از دیگر دسته‌جات. هیات حضرت زینب(س) بسیار پرطرفدار است و چهره‌های شناخته‌شده‌ای در آنجا حضور پیدا می‌کنند.
از بین بازیکنان و مربیان فوتبال حمید استیلی، عباس آقایی، سیاوش اکبرپور و مهدی رحمتی در آن حضور دارند. غلامرضا محمدی، عباس جدیدی، علیرضا دبیر، علیرضا رضایی و... هم کشتی‌گیرانی هستند که به خاطر دوستی با فرهاد کاظمی‌ در هیئت حضرت زینب(س) عزاداری می‌کنند و از بین بازیگران نیز بهمن مفید، پژمان بازغی و... هستند؛ البته در سال‌های گذشته چهره‌های دیگری چون علی دایی در جوادیه حضور پیدا کرده‌اند.در هیئت حضرت زینب(س) که فرهاد کاظمی ‌بانی آن است و گاهی هم خودش نوحه‌خوانی می‌کند - در حالی که این هیئت مداح‌های معروف زیادی دارد - کریمی، هلالی و مجید بنی‌فاطمه نوحه‌خوانی‌ می‌كنند.
رضا زاده
حسین رضا زاده نیز حال و هوای خاصی برای عزاداری دارد. با اینكه قبل از المپیك سیدنی، مدال جوانان جهان را گرفته بود ولی از آنجا بود كه شناخته شد؛ جایی كه وقتی می‌خواست وزنه را بلند ‌كند ذكر «یا ابوالفضل»را فراموش نكرد.از همان‌جا بود كه قوی‌ترین مرد جهان شد با یك جمله معروف؛ جمله‌ای كه به قول خودش از بچگی با آن بزرگ شده بود. بعد از سیدنی در تمام مصاحبه‌هایش از عشق و علاقه‌اش به آقایش گفت: «من عاشق آقایم – ابوالفضل – هستم.
وقتی اسم او را صدا می‌كنم، حس می‌كنم قدرتم بیشتر می‌شود». برای همین اسم تنها پسرش را هم ابوالفضل گذاشته تا زیر سایه نام او بزرگ شود. قوی‌ترین مرد جهان هر جای دنیا كه باشد، تاسوعا و عاشورا خودش را به یك گوشه‌ای از خاك اردبیل می‌رساند؛روستایی كوچك در شمال غرب ایران به نام حیدرآباد. هرساله روزهای تاسوعا و عاشورا مردم این روستای كوچك – كه در 40 كیلومتری اردبیل قرار دارد – منتظر پهلوان خود هستند؛ پهلوانی كه همراه خانواده‌اش در این روستا مراسم تعزیه و نذری روز تاسوعا و عاشورا را برگزار می‌كند.مراسم تعزیه روز عاشورا هرسال در میدان روبه‌روی مسجد برگزار می‌شود و حاج‌حسین در دل جماعت با عزاداران اشك می‌ریزد و بعد از مراسم تعزیه و عزاداری هم همه مردم روستا ناهار میهمان خانواده رضازاده هستند. خودش همه را به ناهار دعوت كرده و به سوی خانه حركت می‌كند.
محمد دادکان
حاج مصطفی سال‌ها پیش ـ قبل از انقلاب ـ روزی که از سفر کربلا برگشت، تصمیم گرفت یک هیئت عزاداری امام حسین(ع) تاسیس کند. در واقع پدر محمد دادکان موسس هیئت محبان الزهرا است و بانی آن به حساب می‌آید.
هیئت محبان الزهرا توی محله پامنار است و دسته عزاداری این هیئت در بازار جزو بزرگ‌ترین و معروف‌ترین دسته‌های بازار محسوب می‌شود؛ البته به همراه هیئت شهید طیب حاج رضایی، عموی امیر حاج‌رضایی کارشناس فوتبال. حاج مصطفی تا قبل از مرگ، هر ساله در این ایام هیئت محبان الزهرا را برگزار می‌کرد؛ هیئتی که محمد دادکان ـ آخرین رئیس فدراسیون فوتبال ـ هم همیشه در آن حضور پیدا می‌کرد؛ البته قبل از انقلاب تعداد شرکت‌کنندگان خیلی نبود؛ این موضوع را یکی از دوستان نزدیک دادکان یادآور می‌شود.
این فرد می‌گوید: «یادم است که پدر دادکان حافظه خوبی داشت و قبل از اینکه وارد حسینیه شود، متوجه می‌شد که چه کسانی در آنجا حضور دارند و چه کسانی نیامده‌اند. فقط کافی بود حاج مصطفی نگاهی به کفش‌ها بیندازد تا از کفش شرکت‌کننده‌ها همه چیز را بفهمد. اما بعدها تعداد جمعیت بیشتر شد و در حال حاضر، جمعیت زیادی در هیات عزاداری می‌کنند».

علی پروین
علی پروین از خودش هیئت عزاداری ندارد؛ یعنی او مؤسس یا بانی هیئتی نیست. با وجود این پروین در این ایام خرج زیادی می‌دهد. او در عزای حسینی، هر شب لواسان را به سمت طرشت طی می‌کند تا بتواند در هیئت محبان مهدی(عج) حاضر شود.
هیئت محبان مهدی(عج) زیرنظر مهدی عرب ـ یکی از دوستان نزدیک پروین ـ اداره می‌شود. ایده تاسیس این هیئت زمانی به ذهن او رسید و هنگامی‌که با استقبال پروین روبه‌رو شد، دست روی دست نگذاشت. حالا پروین با حضور در این هیئت جمع زیادی از طرفداران‌اش را هم به طرشت می‌کشد.
هواداران و البته در مواقعی بعضی بازیکنان نزدیک به وی در هیئت شهدای طرشت عزاداری می‌کنند؛ بازیکنانی مثل علی انصاریان و بهروز رهبری‌فرد و البته قدیمی‌های فوتبال ایران. تا همین دو سال گذشته حمید شیرزادگان هم در هیئت عزاداری محبان مهدی(عج) شرکت می‌کرد؛ کسی که امسال دیگر دربین آنها دیده نمی‌شود.
حسین کلانی و همایون بهزادی از دیگر قدیمی‌های پرسپولیس هستند که در هیئت محبان مهدی(عج) حضور پیدا می‌کنند.
یکی از برنامه‌های این هیئت، دعوت از هیئت‌های دیگر تهران است؛ به این ترتیب که دسته‌ها در هیئت محبان مهدی(عج) حضور می‌یابند و مراسم سینه‌زنی شروع می‌شود. بعد از این مراسم، با کمک‌ مالی پروین شام می‌دهند. هیئت محبان مهدی(عج) البته 4، 3 روز قبل از شروع ماه محرم تشکیل می‌شود و تا روز بعد از عاشورا ادامه دارد.
پروین فقط در یک حالت به این هیئت نمی‌رود و آن زمانی است که در خانه‌اش خرج می‌‌دهد. سرمربی سابق پرسپولیس وقتی به لواسان نقل مکان کرد، در زیرزمین خانه‌اش حسینیه‌ای ساخت؛ به همین دلیل، گاهی هیات محبان مهدی(عج) به حسینیه لواسان می‌رود و پروین در آنجا خرج می‌دهد.شخص پروین به مداحی‌های این روزها علاقه زیادی دارد و مداحی‌های حاج منصور ارضی را می‌پسندد؛ همین‌طور مداحی‌های علی انسانی. در حسینیه پروین همه نوارهای‌ این دو مداح موجود است و از بلندگوهای حسینیه پخش می‌شود. گفته می‌شود پروین در ماه محرم بیشتر از ماه رمضان نذر و نیاز می‌کند؛ کسی که بسیاری از نذر‌هایش را به خواسته مادرش و وصیت او انجام می‌دهد.
غلامحسین پیروانی
این احتمال هست که وقتی بازیکنان در زمین و در حال تمرین هستند، غلامحسین پیروانی در کنار زمین زیر لب نوحه بخواند و یا در رختکن برای بازیکنان مداحی کند.
علاقه پیروانی به مداحی به سال‌ها پیش برمی‌گردد؛ به زمانی که خیلی کوچک بود. وی در یک خانواده مذهبی به دنیا آمده است و همین موضوع باعث شده که پیروانی هم از همان دوران با عزاداری در ایام ماه محرم آشنا شود.
خودش می‌گوید: « قبل از انقلاب نیز پدرم در ایام محرم و صفر و فاطمیه هیئت می‌گرفت؛ برای همین، من هم راه پدرم را ادامه دادم.» حالا وی مداح هیات امام حسن مجتبی(ع) است. علی ـ پسر پیروانی ـ معتقد است که صدای پدرش خوب است و مناسب نوحه‌خوانی در ایام عزای حسینی.
اما خودش چنین عقیده‌ای ندارد. پیروانی می‌گوید: «نه زیاد خوب است و نه زیاد بد. از بچگی به ائمه عشق و علاقه داریم و پدرم وصیت كرده كه این راه را ادامه دهیم».
وی البته همه‌کاره هیئت امام حسن مجتبی(ع) هم به حساب می‌آید؛ یعنی جدا از اینکه در ماه محرم برای این هیئت مداحی می‌کند، یکی از بانیان آن هم هست.علی پیروانی در این‌باره می‌گوید: «پدرم خیلی مذهبی است و همیشه برای حضور در این‌جور مراسم بی‌تابی می‌کند. ارادت خاصی هم نسبت به ائمه و امام حسین(ع) دارد.»
غلامحسین پیروانی می‌گوید: «این روزها حس عجیبی دارد؛ به‌خصوص 10 روز اول ماه محرم. امیدواریم در این روزها ائمه هم از ما راضی باشند». یکی از عادت‌های پیروانی در مراسم عزاداری امام حسین(ع) این است که از دعا دست برنمی‌دارد و سعی می‌کند برای همه دعا کند. خیلی‌ها بر این باورند که اعتقاد و تعصب غلامحسین پیروانی به ائمه اطهار و به‌خصوص امام حسین(ع) روی بازیکنان‌اش هم همیشه تاثیر مثبت گذاشته است.

امیر قلعه‌نویی
اگر امیر قلعه‌نویی در تهران باشد، هر 10 شب ایام سوگواری امام حسین(ع) را در محله نازی‌آباد می‌گذراند؛ در هیئت سیدالشهدا در میدان انصاری که سال‌ها پیش توسط او و چند تن از دوستان‌اش تاسیس شد.در واقع سرمربی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا، یکی از بنیانگذاران این هیئت است؛ البته تاسیس هیئت سید‌الشهدا به سال‌ها پیش بازمی‌گردد؛ به زمانی که قلعه‌نویی جوان بود و هنوز در نازی‌آباد زندگی می‌کرد؛ «با چند تا از دوستان‌ام توی محله پایین (نازی‌آباد) به این نتیجه رسیدیم که بهتر است یک هیئت برای عزاداری امام حسین(ع) برپا کنیم. حالا نمی‌خواهم بگویم که من پیشنهاد اولیه را دادم اما به هر حال، هم یکی از بانیان هیئت سیدالشهدا بودم».
هیئت سیدالشهدا حالا یکی از قدیمی‌ترین هیئت‌های منطقه نازی‌آباد به حساب می‌آید و امیر قلعه‌نویی با اینکه سال‌هاست به شمال‌شهر نقل مکان کرده، اما هنوز هم در دهه سوگواری اهل‌بیت امام حسین(ع) در هیئت سیدالشهدا این ایام را می‌گذراند.
قلعه‌نویی در این باره می‌گوید: «همیشه سعی می‌کنم که بتوانم در محله پایین‌مان باشم چون نسبت به هیئت سیدالشهدا تعصب دارم و دوست دارم همچنان پابرجا بماند. با همه اینها، سعی می‌کنم طوری برنامه‌ریزی کنم که حداقل روزهای اصلی را در محله پایین باشم».
به گفته نزدیکان قلعه‌نویی، این مربی با کمک‌های مالی‌اش این هیئت را حمایت می‌کند؛ گرچه خودش تمایل چندانی ندارد که در این باره صحبت کند اما به گفته نزدیکان‌اش او علاقه زیادی به عزاداری امام حسین(ع) دارد.
قلعه‌نویی چند سال پیش که به عنوان سرمربی استقلال به این باشگاه رفت، همزمان خانه‌اش را هم عوض کرد. در آن زمان وی دنبال خانه‌ای در جردن بود که زیرزمین بزرگی داشته باشد. سرمربی سابق تیم ملی قرار بود زیرزمین خانه‌اش را به حسینیه تبدیل کند تا در عزای حسینی از آنجا هم برای برگزاری برخی مراسم‌ها استفاده کند. این اتفاق افتاد و البته این مربی که 3 سال بعد با استقلال به قهرمانی لیگ دست یافت، به منطقه پاسداران نقل مکان کرد.قلعه‌نویی می‌گوید: «البته من دهه اول ماه محرم معمولاً در محله پایین هستم اما بعضی مراسم‌ را در حسینیه برگزار می‌کنم. مثلاً ما در اربعین حسینی برنامه داریم و اتفاقاً جمعیت زیادی هم در این مراسم شرکت می‌کنند».
علی دایی
امسال سه سالی می‌شود که خبری از سلیم موذن‌زاده نیست؛
بزرگ‌ترین مداح شهر اردبیل که تا همین چند سال پیش در ماه محرم به تهران سفر می‌کرد تا بتواند یکی دو شبی را در هیئت اردبیلی‌های مقیم تهران مداحی کند اما به دلیل بیماری، سه سالی هست که سری به چهارراه گلوبندک نمی‌زند؛ جایی که اغلب اردبیلی‌های تهران جمع می‌شوند تا دهه اول ماه محرم در عزای امام حسین(ع) شرکت کنند.علی دایی (اسطوره فوتبال ایران) یکی از همین اردبیلی‌هاست. وی سال‌هاست که در این هیئت، عزاداری می‌کند؛ هیات اردبیلی‌ها در گلوبندک و درست روبه‌روی حسینیه کربلایی‌ها.
در حال حاضر این هیئت دو صحن دارد و حدود 600 تا 700 نفر جمعیت را دربرمی‌گیرد؛ البته به نظر می‌رسد در سال‌های آینده مؤسسان هیئت اردبیلی‌ها گنجایش آن را بالا ببرند.
دایی شب هشتم ماه محرم در این هیئت خرج می‌دهد. دایی در مصاحبه‌های قبلی‌اش در مورد حضورش در عزاداری امام حسین(ع) گفته است: «ما از بچگی با ائمه بزرگ شدیم و همه چیزمان اینها هستند. نمی‌خواهم شعار بدهم. من در خانواده‌ای بزرگ شده‌ام كه بابام عاشق بود و ما همیشه در اردبیل روزهای عاشورا خرجی می‌دادیم».
او تا چند سال پیش ـ که هنوز یکی از بازیکنان تیم ملی بود ـ سعی می‌کرد ملی‌پوشان را به هیئت اردبیلی‌ها دعوت کند؛ مثل بازیکنانی چون مهدی امیرآبادی. این هیات البته عزاداری خاص خودش را دارد؛. به این ترتیب که هیئت اردبیلی‌ها علامت، طبل و زنجیر ندارد. آنها به صورت دسته از هیئت بیرون نمی‌روند.
مراسم عزاداری این هیئت به سینه‌زنی در حسینیه خلاصه می‌شود. علی دایی البته یک روز بعد از حضور در هیئت اردبیلی‌های مقیم تهران به اردبیل سفر می‌کند تا در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی در زادگاه‌اش باشد.
دایی علاقه عجیبی به عزاداری‌های ماه محرم در زادگاه‌اش دارد، به طوری که هر سال، در روزهای نهم و دهم محرم به اردبیل می‌رود.
Related Posts with Thumbnails

  

دو مجموعه ارزشمند آموزش شعبده بازی و تردستی با ورق + تخفیف استثنائی 
قیمت: 15000   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش بدنسازی با سیستم Muscle & Fitness Series 
قیمت: 5000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش مهارتهای فوتبال توسط دیوید بکهام+هدیه 
قیمت: 5500   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تکنیک های مدرن دفاع شخصی با دست خالی 
قیمت: 6500   5000 تومان  

           

 

 

  

مجموعه 8 مستند دلهره آور + 20 فیلم ترسناک 
قیمت: 12000   6500 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین و جدیدترین آموزش خیاطی به زبان فارسی 
قیمت: 14500   8000 تومان  

           

 

 

  

آموزش زبان نصرت 1 و 2 + تقویت حافظه نصرت در یک DVD با قیمت عالی 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تعمیرات و مکانیک خودرو پژو 206 
قیمت: 4500   3800 تومان  

           

 

 

  

با این 3 دی وی دی استاد فتوشاپ شوید + ارزان + همراه هدیه 
قیمت: 9500   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش تقویت حافظه و تند خوانی (دکتر سیدا: مرد حافظه ایران) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

مستند جدید و دیدنی شیطان پرستان ایرانی 
قیمت: 6000   4500 تومان  

           

 

 

  

تمامی نوار قصه های دوران کودکی شما در یک دی وی دی+هدیه - از دست ندید 
قیمت: 7000   4500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه آلبوم ها و آهنگ های سنتی از قدیم تا امروز (کامل ترین مجموعه موجود) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

کلکسیون مسابقات قویترین مردان جهان+هدیه (World Strongest Man) 
قیمت: 12000   9500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه کامل سمینارهای تکنیک های موفقیت دکتر شاهین فرهنگ 
قیمت: 12000   6000 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین مجموعه آلبوم ها و تک آهنگ های ترکی + هدیه(آهنگ های 2010 ترکی) 
قیمت: 17000   12000 تومان  

           

 

 

  

مستند جذاب حیات وحش پارک ملی YellowStone - زیرنویس فارسی 
قیمت: 8000   5500 تومان  

           

 

 

  

مستند جنجالی زنان فوتبالیست در ایران + هدیه 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes