۱۳۸۸ آذر ۲۳, دوشنبه

بایدها و نبایدهای آرایشی در دوران بارداری

حتما شما هم از اینکه در دوران بارداری، زیبایی‌تان را از دست بدهید، نگران‌اید. این، نگرانی خیلی از خانم‌های باردار است که از دست ترک‌ها و تیرگی پوست بدن و صورت‌شان خسته شده‌اند. هیچ دلیل ثبت‌شده‌ای وجود ندارد که مواد شیمیایی موجود در کرم‌های ضدآفتاب که از طریق پوست جذب می‌شوند، به مادر یا به جنین آسیبی رسانده باشد. اگر بخواهید بیش از حد محتاط باشید، می‌توانید از یک ضدآفتاب غیرشیمیایی استفاده کنید.


بارداری و برنزه‌کننده‌ها

برخلاف شایعات موجود در بین مردم، استفاده از لوسیون‌های حمام آفتاب (برنزه‌کننده‌ها) کمتر از خود آفتاب گرفتن ضرر دارد.سوختگی‌ها و برنزه شدگی‌های پوست احتمال به وجود آمدن چین و چروک را در پوست زیاد می‌کند. حال دیگر مهم نیست چگونه این سوختی‌ها روی پوست به وجود آمده باشند. تابش خورشید روی پوست صورت و پیشانی باعت بروز لکه‌هایی در صورت می‌شود که این امر در زنان باردار که خود به دلیل تغییرات هورمونی مستعد به وجود آمدن لک هستند، بیشتر نمود پیدا می‌کنند. بنابراین به زنان باردار توصیه می‌شود که در صورت امکان کمتر در معرض آفتاب و نور مستقیم خورشید قرار گیرند.


بارداری و کرم‌های ضدترک

نزدیک ماه چهارم بارداری که می‌شود به تدریج ممکن است روی پاها، شکم و دستان راه‌راه‌های سفید یا صورتی‌رنگی نمایان شود. البته این موضوع در تمامی‌زنان باردار صادق نیست و به میزان کشش پوست بستگی دارد. برای جلوگیری از پیش آمدن این راه‌راه‌ها که دیگر ناپدید هم نخواهد شد، بهتر است از همان ماه اول بارداری از کرم‌های ضدترک ویژه زنان باردار استفاده کنید.


بارداری و رنگ مو


خانم‌های باردار باید هنگام قرار گرفتن در معرض هر ماده‌ شیمیایی (رنگ مو و مواد آرایشی مو) احتیاط به خرج دهند و این 6 توصیه را جدی بگیرند:

* 1سعی کنید از فرآورده‌هایی که موها را صاف، بی‌رنگ، رنگ یا فر می‌کنند، تا سه ماهه دوم بارداری اجتناب کنید.

2 ترتیبی دهید که استفاده از این مواد در جایی با تهویه خوب انجام شود.

3 مواد شیمیایی را بیش از زمان لازم روی موها باقی نگذارید.


4 اطمینان حاصل کنید که موها و پوست سرتان پس از استفاده از این مواد کاملا شسته شده‌اند.

5 همیشه هنگام مصرف این مواد شیمیایی از دست‌کش استفاده کنید و دستورات سازنده را دقیقا رعایت کنید.

6 برای اینکه مطمئن شوید که به این مواد‌‌ آلرژی ندارید، ابتدا آنها را روی دسته کوچکی از موهای‌تان آزمایش کنید.


بارداری و کرم‌های ضدآکنه


اگر از لوازم آرایش استفاده می‌كنید محصولاتی را انتخاب كنید كه به جای روغن برپایه آب ساخته شده است و روی آن برچسب «غیر كومدون‌زا» زده‌اند كه به این معناست كه منافذ پوست را مسدود نخواهد كرد و آكنه تشدید نخواهد شد. قبل از خواب نیز حتما آرایش را پاك كنید. از پزشك یا ماما در مورد مصرف ژل‌های دارویی سوال كنید (اگر آكنه شما شدید است ممكن است لازم باشد به متخصص پوست مراجعه كنید).

بعضی از محصولات كه بـدون نسـخه به فـروش می‌رسند و یا داروهایی كه برای تهیه آنها نسخه لازم است، به از بین بردن آكنه كمك می‌كنند ولی مصرف بعضی از موادی كه داخل آنها به كار رفته‌اند به خوبی در دوران بارداری مطالعه نشده است. بنابراین بدون تأیید پزشك یا مامای خود از هیچ‌یك از داروهای ضدآكنه استفاده نكنید. استفاده از داروی ایزوترتینوئین خوراكی در دوران بارداری اكیدا ممنوع است زیرا به ناهنجاری جنین منجر می‌شود (از مصرف ترتینویین موضعی نظیر Retin-A نیز بپرهیزید). مصرف كرم‌های حاوی آنتی‌بیوتیك نظیر اریترومایسین و كلیندامایسین در دوران بارداری كاملا مطمئن است ولی مصرف كرم‌های حاوی تتراسیكلین مجاز نیست.


باید و نبایدهای آرایشی در دوران بارداری


سه‌ماهه اول به‌طور ویژه و نیز سه‌ماهه دوم بارداری دو دوره‌ای هستند که خانم باردار باید بیشترین مراقبت‌ها را به خرج دهد.


سوالی که در ذهن بسیاری از خانم‌های باردار پیش می‌آید این است که آیا می‌توانند طی دوره بارداری از لوازم آرایشی مختلف استفاده کنند؟

به‌عنوان یک قانون کلی باید گفت در دنیای مدرن امروز که محیط زندگی ما مملو از مواد شیمیایی مختلف، اشعه ماورای‌بنفش ساطع شده از خورشید، لامپ‌های مختلف روشنایی (مانند فلورسنت) یا مانیتورهای کامپیوتر و تشعشعات مختلف رادیویی و ماهواره‌ای و حتی تلفن‌های همراه است، فرد باید مراقب مصرف مواد شیمیایی خارجی بیش از زمان غیربارداری باشد. به‌عنوان مثال یکی از معضلاتی که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری با آن مواجهه می‌شوند پیدایش لک بارداری برای صورت است و برای کاهش این خطر و بهبود نسبی آن استفاده از ضدآفتاب‌ها ضروری است


توصیه ما این است که مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکال جایگزین ضدآفتاب‌های شیمیایی در دوران بارداری شود.

در مورد کرم‌های لایه‌بردار نیز توصیه می‌کنیم که از کرم‌های ترتینوئین که امکان آثار ناخوشایند روی جنین در صورت جذب دارو وجود دارد، پرهیز شود. اما استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های حاوی اسید میوه اشکال ندارد، البته به شرطی که در طول روز از ضدآفتاب‌های فیزیکی استفاده ‌شود.

در مورد استفاده از رنگ‌های مو توصیه می‌کنیم که از رنگ کردن موها به‌ویژه رنگ‌های تیره به خصوص در سه ماهه اول و حتی سه ماهه دوم بارداری پرهیز شود زیرا مواد شیمیایی موجود در این رنگ‌ها به ویژه پارافنیلن دی‌آمین می‌توانند جذب شده و برای جنین خطرآفرین باشند.

بهترین کار در این دوران استفاده از های‌لایت است که خطر تماس مواد شیمیایی رنگ با کف‌سر بسیار کم است. البته باید گفت مطالعات علمی هنوز اثبات نکرده‌اند که مصرف رنگ مو در دوران بارداری بتواند مشکلات جنینی ایجاد کند اما منطق حکم می‌کند که مادران آینده از مصرف هرگونه ماده شیمیایی قابل جذب که احتمال مضر بودن آن برای سلامت جنین وجود دارد، پرهیز کنند. در مورد لوازم آرایشی نیز چند نکته قابل ذکر است.

اولا برخی مواد آرایشی‌ حاوی عوامل ضدآفتاب هستند که میزان آن به هیچ وجه برای پیشگیری یا درمان لک‌ بارداری کافی نیست لذا این کرم‌پودرها نباید جایگزین مصرف ضدآفتاب‌های فیزیکی باشد. ثانیا افرادی که مستعد جوش صورت هستند و حتی ممکن است در طول دوره بارداری آکنه آنها تشدید شود نباید از کرم‌پودرهای چرب استفاده کنند زیرا موجب تشدید جوش‌های صورت‌شان می‌شود.

مصرف اندک پن‌کیک برای افرادی که عادت به آرایش دارند کمترین خطر را از این نظر دارد. بعضی از مواد آرایشی مثل برخی رژلب‌ها حاوی مقادیر بیش از حد فلزات سنگین شامل سرب هستند که امکان جذب مخاطی و پوستی آنها وجود دارد و لذا در دوران بارداری از مصرف این لوازم آرایشی نیز بهتر است تا حد امکان پرهیز شود، به ویژه انواع غیراستاندارد آنها از نظر داشتن مقادیر نامتعارف سرب ممکن است خطرناک‌تر باشد. لذا توصیه می‌کنیم تا حد امکان از مصرف لوازم آرایشی به خصوص انواع غیراستاندارد به شدت پرهیز شود، چرا که سلامت جنین بسیار بهتر از پیرایش صورت مادر است.





Related Posts with Thumbnails

  

دو مجموعه ارزشمند آموزش شعبده بازی و تردستی با ورق + تخفیف استثنائی 
قیمت: 15000   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش بدنسازی با سیستم Muscle & Fitness Series 
قیمت: 5000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش مهارتهای فوتبال توسط دیوید بکهام+هدیه 
قیمت: 5500   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تکنیک های مدرن دفاع شخصی با دست خالی 
قیمت: 6500   5000 تومان  

           

 

 

  

مجموعه 8 مستند دلهره آور + 20 فیلم ترسناک 
قیمت: 12000   6500 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین و جدیدترین آموزش خیاطی به زبان فارسی 
قیمت: 14500   8000 تومان  

           

 

 

  

آموزش زبان نصرت 1 و 2 + تقویت حافظه نصرت در یک DVD با قیمت عالی 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تعمیرات و مکانیک خودرو پژو 206 
قیمت: 4500   3800 تومان  

           

 

 

  

با این 3 دی وی دی استاد فتوشاپ شوید + ارزان + همراه هدیه 
قیمت: 9500   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش تقویت حافظه و تند خوانی (دکتر سیدا: مرد حافظه ایران) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

مستند جدید و دیدنی شیطان پرستان ایرانی 
قیمت: 6000   4500 تومان  

           

 

 

  

تمامی نوار قصه های دوران کودکی شما در یک دی وی دی+هدیه - از دست ندید 
قیمت: 7000   4500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه آلبوم ها و آهنگ های سنتی از قدیم تا امروز (کامل ترین مجموعه موجود) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

کلکسیون مسابقات قویترین مردان جهان+هدیه (World Strongest Man) 
قیمت: 12000   9500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه کامل سمینارهای تکنیک های موفقیت دکتر شاهین فرهنگ 
قیمت: 12000   6000 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین مجموعه آلبوم ها و تک آهنگ های ترکی + هدیه(آهنگ های 2010 ترکی) 
قیمت: 17000   12000 تومان  

           

 

 

  

مستند جذاب حیات وحش پارک ملی YellowStone - زیرنویس فارسی 
قیمت: 8000   5500 تومان  

           

 

 

  

مستند جنجالی زنان فوتبالیست در ایران + هدیه 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes