۱۳۸۷ تیر ۹, یکشنبه

احکام عقد موقت‏


احکام عقد موقت‏



قرآن کریم:
)وَالُمحْصَنَاتُ مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا مَلَکَتْ أَیْمَانُکُمْ کِتَابَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَأُحِلَ‏لَکُم مَا وَرَاءَ ذلِکُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِکُم مُحْصِنِینَ غَیْرَ مُسَافِحِینَ فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ‏مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلَا جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیَما تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِالْفَرِیضَةِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیماً حَکِیماً (248))
"ونکاح زنان محصنه )شوهردار( نیز براى شما حرام شد، مگر آن‏زنان که )در جنگهاى با کفار به حکم خدا( متصرف ومالک شده‏اید. برشماست که پیرو کتاب خدا باشید، وهر زنى غیر آنکه ذکر شد شما راحلال است که به مال خود به طریق زناشویى بگیرید، نه آنکه زنا کنید،پس چنانکه شما از آنها بهرمند شدید، آن مهر معین که مزد آنهاست به‏آنان بپردازید، وباکى نیست بر شما که بعد از تعیین مهر هم به چیزى باهم‏تراضى کنید )وبدانید که( البته خدا دانا و )به حقایق امور( آگاه‏است."
دین خدا، دین فطرت است واز فطرت بشرى، حب شهوات‏است، وکام‏گیرى جنسى غریزه‏اى است بشرى همچون نیازهاى‏دیگر ودین مبین اسلام، براى اشباع آن راههاى مشخصى را پیش‏نهاده است که از آن جمله است نکاح دائم، وملک یمین ومتعه. ودربرابر، عمل زشت زنا ولواط، ودوست پسر ودوست دختر بازى،وهر ابزار نامشروع دیگر را براى فرو نشاندن شهوت، حرام شمرده‏است. خداوند مى‏فرماید: )فَمَنِ ابْتَغَى‏ وَرَاءَ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْعَادُونَ(249)).
"وآنان که جز این را بطلبند به حقیقت متجاوزان هستند."
عقد متعه سامان دادنى است در جهت اشباع غریزه جنسى درچهار چوب شریعت درخشان اسلامى وبا نظارت جامعه وقانون ودرچهار چوب پیمانى استوار )عقد( که دو طرف را به پذیرش شرایطواجب قانونى ونیز شرایط فردى مورد نظر، ملزم مى‏کند.
بدین ترتیب متعه با فحشا تفاوت مى‏یابد که تنها کار فحشاء برآوردن نیاز جنسى است بدون هیچ گونه التزامى نسبت به وظایف‏مترتب بر آن )که مهمترین آن، سرنوشت نسل است(.
کما اینکه گرفتن رفیق یا رفیقه )دوستى میان دخترها وپسرهاى‏جوان که معمولاً در حاشیه زندگى، آن هم به صورت پنهان صورت‏مى‏پذیرد( با ازدواج متعه، تفاوت ریشه‏اى دارد، زیرا رفیق بازى به‏هیچ روى تابع قانونى نیست که زیر نظر نظام اجتماعى باشد و دوطرف بدان متعهّد باشند، همچون دوستیهاى دیگر، وبه همین‏سبب، به دلیل در پى داشتن مفاسد بزرگ اجتماعى، دوستى درزمینه امور جنسى مردود است.
این از آن روست که غریزه جنسى از نیرومندترین غریزه‏هاست‏وخداوند سبحان آن را چنین قرار داده است تا پیوندهاى میان زن‏ومرد محکم واستوار گردد، واستمرار همیارى آنها در ساختن خانواده‏ورویارویى بادشواریهاى زندگى، ضمانت یابد وزیر ساز کوشک‏جامعه به سامان رسد. پس اگر اجازه داده شود این غریزه از اختیارقانون ونظارت جامعه خارج گردد، نه تنها در استوار کردن پیوندهاسودى نخواهد داشت، بلکه موجب گسستن ساختار متین خانواده‏نیز مى‏گردد.
رفیقه بازى همچون عمل زشت فحشا، پیوندى است از دیدگاه‏قانون نابسامان، در حالى که ازدواج دائم یا موقت پیمانى است میان‏دو شخص که قانون آن را زیر نظر دارد، وجامعه بر روى آن محاسبه‏ونظارت دارد.
از آیه کریمه که گذشت چند حقیقت را الهام مى‏گیریم:
1 - کسى که مالى در اختیار دارد مى‏تواند از مالش برخوردار گرددونیازهاى گوناگونش را برآورده سازد به شرط آن که براى جامعه یاخود هیچ گونه فساد وتباهى به بار نیاورد.
2 - حرام آن است که مرد، آب خود را جایى ریزد که خانواده‏اى بنانگردد ونسلى به بار نیاید، وبدین ترتیب فلسفه متعه نیز همچون‏فلسفه نکاح دائم ساختن دژ استوار خانواده است.
3 - این کامگیرى )که در عقد متعه صورت مى‏گیرد( باید بر پایه‏توافق طرفین برابر مزدى صورت پذیرد وهر چه مدت آن بیشتر باشدمزد فزونى مى‏یابد وبر عکس .
بدین ترتیب وجود دو شرط در متعه را دانستیم: اجرت )مهر(ومدت.
4 - این بر پایه توافق اولیّه میان دو طرف است، ولى مى‏توان این‏توافق را بر حسب رضایت طرفین تغییر داد، پس زن مى‏تواند قدرى‏از اجرت خود را ببخشد چنان که مرد مى‏تواند مقدارى از مدت رانادیده بگیرد.
حدیث شریف:
1 - در تفسیر عیاشى به نقل از محمد بن مسلم آمده است که ازابوجعفرعلیه السلام روایت مى‏کند که فرموده است: "جابر بن عبد اللَّه ازپیامبرصلى الله علیه وآله روایت کرده که آنان به همراه پیامبر جنگیدند ومتعه را براى‏آنان حلال کرد وحرام نشمرد، وعلى‏علیه السلام مى‏فرمود: اگر عمر بر من‏پیشى نمى‏گرفت )در تحریم متعه( کسى زنا نمى‏کرد مگر نگون‏بخت، وابن عباس مى‏گفت )واین آیه را مى‏خواند(: هر آنچه از زنهارا متعه کردید مدتش مشخص باشد وحتماً مزد آنها را بدهید، واینان‏بدان آیه کفر ورزیدند وپیامبرصلى الله علیه وآله آن را حلال کرد وحرام نشمرد."(250)
2 - از در المنثور به نقل از ابن ابى حاتم روایت شده که ابن عباس‏گفته است: "متعه زنان در آغاز اسلام بوده است، بدین ترتیب که‏مردى به شهرى مى‏آمد وکسى را همراه نداشته که زمین زراعى‏اش رااصلاح، دارایى وکالایش را حفظ کند وبه همین سبب با زنى تا زمانى‏که به نظر مى‏رسد کارهایش انجام مى‏گردد ازدواج مى‏کرده وآن زن هم‏کالا ودارایى او را پاس مى‏داشته وبه زمینش رسیدگى مى‏کرده‏است."(251)
3 - در تفسیر فخر رازى آمده است: روایت شده که عمر بر منبرگفت: دو متعه در زمان پیامبرصلى الله علیه وآله مشروع بوده است که من از هر دوى‏آنها بازمى دارم؛ متعه حج ومتعه زنان.
فخر رازى مى‏افزاید: این از سوى او تصریحى است بر آن که متعه‏نکاح در زمان پیامبرصلى الله علیه وآله موجود بوده است واین سخن عمر: )من ازآن دو باز مى‏دارم( دلالت بر آن دارد که پیامبر آن را نسخ نکرده است‏واین عمر بوده که به نسخ آن پرداخته است. حال که این ثابت شدمى‏گوییم چنین کلامى دلالت بر آن دارد که متعه در زمان پیامبرصلى الله علیه وآله‏ثابت بوده ونسخ نشد مگر به وسیله عمر، وهرگاه این ثابت تلقى شودباید که منسوخ به شمار نیاید، زیرا آنچه در زمان پیامبرصلى الله علیه وآله ثابت بوده‏وشخص پیامبر آن را نسخ نکرده نمى‏تواند با نسخ عمر منسوخ‏دانسته شود، واین همان برهانى است که عمران بن حصین به آن‏استشهاد کرد وگفت: خداوند درباره متعه آیه‏اى فرو فرستاد وآن را باآیه دیگرى نسخ نکرد، وپیامبر ما را بدان خواند واز آن باز نداشت،سپس مردى هرچه خواست، طبق نظر خودش گفت: )یعنى عمر ازآن نهى کرد.("(252)
4 - از امام باقرعلیه السلام نقل شده که على‏علیه السلام مى‏فرمود: "اگر پسرخطاب بر من پیشى نمى‏گرفت )در تحریم متعه( کسى زنا نمى‏کردمگر انسان نگون بخت وشقى."(253)
5 - از امام‏علیه السلام رسیده است که فرمود: "خداوند براى شما رأفت‏به ارمغان آورد وبه جاى شراب، متعه را برایتان قرار داد."(254)
6 - ابن بابویه به سندش روایت مى‏کند که على‏علیه السلام در کوفه زنى ازبنى نهشل را متعه کرد.(255)
از این احادیث چنین به دست مى‏آید که متعه باقى است بنا به‏اصل تشریعى که وحى آن را نازل کرده وسنت پیامبر بر آن تأکیدورزیده ومسلمانان نخستین بدان عمل مى‏کرده‏اند، وحکمت آن هم‏جلوگیرى از انتشار زنا وامکان بهره ورى بیشتر مسلمانان از طیبات وبرآوردن نیازهاى مبرم بویژه هنگام سفر ودورى از اهل وعیال است.

Related Posts with Thumbnails

  

دو مجموعه ارزشمند آموزش شعبده بازی و تردستی با ورق + تخفیف استثنائی 
قیمت: 15000   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش بدنسازی با سیستم Muscle & Fitness Series 
قیمت: 5000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش مهارتهای فوتبال توسط دیوید بکهام+هدیه 
قیمت: 5500   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تکنیک های مدرن دفاع شخصی با دست خالی 
قیمت: 6500   5000 تومان  

           

 

 

  

مجموعه 8 مستند دلهره آور + 20 فیلم ترسناک 
قیمت: 12000   6500 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین و جدیدترین آموزش خیاطی به زبان فارسی 
قیمت: 14500   8000 تومان  

           

 

 

  

آموزش زبان نصرت 1 و 2 + تقویت حافظه نصرت در یک DVD با قیمت عالی 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تعمیرات و مکانیک خودرو پژو 206 
قیمت: 4500   3800 تومان  

           

 

 

  

با این 3 دی وی دی استاد فتوشاپ شوید + ارزان + همراه هدیه 
قیمت: 9500   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش تقویت حافظه و تند خوانی (دکتر سیدا: مرد حافظه ایران) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

مستند جدید و دیدنی شیطان پرستان ایرانی 
قیمت: 6000   4500 تومان  

           

 

 

  

تمامی نوار قصه های دوران کودکی شما در یک دی وی دی+هدیه - از دست ندید 
قیمت: 7000   4500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه آلبوم ها و آهنگ های سنتی از قدیم تا امروز (کامل ترین مجموعه موجود) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

کلکسیون مسابقات قویترین مردان جهان+هدیه (World Strongest Man) 
قیمت: 12000   9500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه کامل سمینارهای تکنیک های موفقیت دکتر شاهین فرهنگ 
قیمت: 12000   6000 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین مجموعه آلبوم ها و تک آهنگ های ترکی + هدیه(آهنگ های 2010 ترکی) 
قیمت: 17000   12000 تومان  

           

 

 

  

مستند جذاب حیات وحش پارک ملی YellowStone - زیرنویس فارسی 
قیمت: 8000   5500 تومان  

           

 

 

  

مستند جنجالی زنان فوتبالیست در ایران + هدیه 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes