نامه رمانتیک بنیامین به هوادارانش
چند روز قبل در توضیح همین پست نوشته بودم که نمی دانم این نامه واقعی است یا نه. چون هیچ منبع موثقی آن را تایید نکرده بود. اما تازه ترین شماره ی اتفاق نوبا چاپ این نامه توضیح داد:"بنیامین بهادری این روزها بیشتر در محافل عمومی ظاهر می شود و به قول معروف برای انتشار دومین آلبومش مشغول مقدمه چینی است. او چند روز پس از حضور در کنسرت آریان، به عنوان یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه آثار موسیقی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رفت و با هوادارانش به گفتگو پرداخت. بنیامین در یک ابتکار جالب، نامه ای که خطاب به هوادارانش نوشته بود را به دستخط در اختیار حاضران قرار داد. او گرچه صدها نامه را به نمایشگاه آورده بود، اما باز هم تعدادی از هوادارانش موفق به گرفتن نامه از اونشدند..."
نوشتن این نامه حرکت بسیار جالبی بود. چراکه ثابت کرد بنیامین تا چه حد به طرفدارانش احترام می گذارد و جوسازی های عده ای از طرفدارنماها (!) را باطل کرد...
به سهم خودم از بنیامین تشکر می کنم و متن این نامه را یک بار دیگر واین بار با اطمینان از صحت آن تقدیمتان می کنم. راستی! بابت اینکه کامنت ها رو دیر تایید کردم معذرت می خوام. یکی دو روزی بود که بلاگفا مشکل پیدا کرده بود و نمی توانستم وارد وبلاگ بشم.
الآن درست یک ساله و ده ماهه و... نه، سال های ساله که حال عاشق ها چندان هم تعریفی نیست ولی مهم اینه که زیباست، لبریز از آرامش و سادگی،
همین طوری هاست که دوستتون دارم، شما که هوای عشق رو دارین، هوای ترانه هام رو. یه عاشقی بود که می گفت"تنها صداست که می ماند"، پس با همین صدا می مونم و می دونم که پر و پا قرص تر از شماها، دوستی برای عاشقانه هام پیدا نمی کنم.این نامه، یه سلام و احوالپرسی ساده س، من همیشه نامه نوشتن رو دوست داشته ام، ساعت، دیوار، چشمات، قلبم، آلبوم، گریه، نامه، عاشق... اینها دنیای من هستند. در هر تنگ غروب، تمام صدا، ترانه و عشقم از آن روزها و شب های در راه.
من لعنتی بنیامین!
درباره ی مشکوک ترین آلبوم تاریخ موسیقی
به دلیل موفقیت خارق العاده ی ولین آلبوم رسمی بنیامین، حالا هم مردم، هم مطبوعات در تکاپو هستند تا اطلاعات جدیدی درمورد آلبوم دوم بنیامین به دست ورند ولی تقریبا همه ی علاقه مندان موسیقی با سیاست "خاص" ترانه شرقی آشنا هستند و آن هم سکرت عمل کردن و وارد کردن شک های بزرگ به بازار موسیقی است. پیش تر درمورد آریان هم چنین بوده است...
در شرایطی که اکثر خواننده ها، نزدیک انتشار آلبوم جدیدشان از لحاظ مطبوعاتی فعال می شوند و در مصاحبه های مختلف خود سعی می کنند از آلبوم جدیدشان صحبت کنند، بنیامین یا مصاحبه نمی کند یا درمورد آلبومش اصلا حرفی نمی زند. تمام اطلاعاتی که از پرووه ی به این مهمی در اختیار رسانه ها قرار گرفته عوامل تولید( سید فرید احمدی، بنیامین و پیام شمس)، مدت زمان آلبوم( که حدود ۴۰ دقیقه پیش بینی شده) و تعداد قطعات است که البته درمورد این اخری میان مطبوعات موجه اختلاف است! به طوری که "تلاش" تعداد قطعات را ۱۲ و "خانواده ی سبز" ۱۰ می داند. جالب اینکه بنیامین در مصاحبه ی مطبوعاتی خود در پاسخ به سوال "چند قطعه را در این آلبوم اجرا کرده ای؟ می گوید: تعداد قطعات کم نیست..." و در واقع به نوعی از پاسخ دادن به سوال مذکور طفره می رود.
شنیده ها حاکی از آن است که آلبوم دوم بنیامین در مرحله ی دریافت مجوز به سر می برد و با اصلاحی های متعددی رو به رو شده، بعید نیست به دلیل تعدد اصلاحی ها بنیامین قید چند قطعه از آلبوم جدیدش را زده باشد.
مدتی بود که شیوه ی سلاخی کردن آثار هنری در دفتر موسیقی جای خود را به اصلاحی های درست و منطقی داده بود، ولی مثل اینکه دوباره گذشته در حال تکرار است. به جز آلبوم بنیامین که گفته می شود مشمول اصلاحی های فروان شده، هنرمندان بسیاری در مصاحبه های مختلف خود، بابت تغییرات غیر معقول و عجیب و غریب(!) آثار هنری خود معترض بوده اند.
البته با درایت و توانمندی که در محسن رجب پور سراغ دارم، مطمئنا درمورد آلبوم بنیامین نگرانی نیست و بی شک این آلبوم در نهایت به بهترین شکل ممکن به بازار خواهد آمد و از مراحل دریافت مجوز هم به سلامت خواهد گذشت. ضمن اینکه استعداد و توانایی های بنیامین هم بر کسی پوشیده نیست و قطعا اصلاحی ها را طوری لحاظ می کند که به ریشه و اصل کار خدشه ای وارد نشود.
در روز های پایانی سال منتظر آلبوم جدید بنیامین به نام 87 باشید .
اینم مصاحبه کامل

آلبوم دومت در چه مرحله ای است؟
تولید آلبوم تمام شده، میکس و مسترینگ را هم انجام داده ایم و امیدوارم هر چه زودتر منتشر شود.
چه زمانی منتشر می شود؟
من آلبوم را تحویل تهیه کننده داده ام و نمی دانم چه زمانی منتشر می شود. همان طور که من اجازه نمی دهم کسی در حرفه ام دخالت کند، خودم هم یاد گرفته ام که دور از تخصصم حرف نزنم. زمان و نوع انتشار به من ارتباطی ندارد.
دوست نداری این آلبوم پیش از سال جدید و در آستانه ی نوروز 87 منتشر شود؟ آلبوم ولت در آستانه ی سال نو منتشر شد و نتیجه ی خوبی از آن گرفتی.
خودم دوست دارم آلبوم دومم نیز در آستانه ی نوروز به بازار بیاید، چون خاطره ی خوبی از این زمان خاص دارم، اما در موسیقی هیچ چیزی قابل پیش بینی نیست. انتشار در استانه ی نوروز، آلبوم های زیادی را هم به خاک سیاه نشانده است.
اسم آلبوم دومت؟
هنوز معلوم نیست. اگر مشخص بود به شما می گفتم و خواهش می کردم بین خودمان بماند!

چند قطعه را دراین آلبوم اجرا کرده ای؟
تعداد قطعات کم نیست. قالب ها را نسبت به آلبوم قبلی به شدت عوض کرده ایم. امیدوارم همان طوری که آماده اش کردیم، منتشر شود و به هم ریختگی نداشته باشد. فکر می کنم توضیح بیشتر اشتباه باشد. راستی زمان آلبوم 40 دقیقه است.
یعنی در طول 21 ماه گذشته به طور میانگین هر ماه حدود 2 دقیقه تولید داشتید. چرا اینقدر آرام؟
نه، 21 ماه زمان نبرد. از پاییز پارسال کار را شروع کردیم. بعد از انتشار آلبوم ول، برای دیگران کارهایی ساختم. ماجرای بیلبوردهای تبلیغاتی هم بود، کلیپ را تولید کردیم(که البته آن را به پخش ندادیم) درگیر تمرینات و اجرای کنسرت استکهلم هم بودیم و همین طور تولید سه آهنگ برای فیلم "گرگ و میش". بعد از آن رفتیم سراغ آلبوم دوم. مرحله ی تحقیقاتی را پشت سر گذاشتیم و بعد به مرحله ی آزمایشگاهی رسیدیم. من شخصا دلیلی نمی بینم که زمان ضبط آهنگ ها خیلی طولانی شود.برای من همیشه "پیش تولید" بیشتر از "تولید" زمان بر بوده است.

صادقانه بگو. الآن به آلبوم دومت بیشتر امیدواری یا دو سال پیش به آلبوم 85 بیشتر امیدوار بودی؟
الآن خوش بین ترم چون اطمینان دارم که راه را اشتباه نرفته ایم. گرچه همیشه چند درصد از ذهن مخاطب، "معما" به حساب می آید.
با انتشار آلبوم 85 فضای پاپ به شدت از تو تاثیر گرفت و خیلی ها هم به صورت واضح از تو تقلید کردند. یادم می آید یکی از خواننده های قدیمی (س.ق) که در امریکا زندگی می کند، حرف جالبی زد. و گفت:"من و امثال من حدود بیست سال خوانندگی کردیم و بعد صدای ولین نسل از مقلدانم به گوش رسید، اما خیلی تعجب می کنم که برای یک خواننده ی 23 ساله، درست یک ماه بعد از انتشار ولین آلبومش، نمونه های تقلیدی پیدا شده اند!" خودت این جریان را چگونه ارزیابی می کنی؟
خودم هم حرف های ایشان را شنیدم. به نظر من موفقیت آلبوم 85 باعث این تاثیرگذاری زود هنگام شد. درباره ی تقلید هم باید بگویم من این اتفاق را اصلا "بد" نمی دانم. خوشحالم کاری تولید کردم که توانست تا این اندازه گسترده باشد، اما خیلی ها با تقلید از صدای من در حقیقت یک جریان کاذب را علیه خودشان گسترش دادند و یادشان رفت که تقلید متعلق به دوران تمرین است. در این وضعیت آنها ضرر کردند که شناسنامه مستقل ندارند، نه من!
با این حرفت کاملا مخالفم. قطعا تو هم ضرر می کنی. همان طور که تمام خواننده های قدیمی هم پس از پیدا شدن نمونه های تقلیدی افت کردند و جایگاه خودشان را از دست دادند. اصلا خواننده های تقلیدی کاری می کنند که صدای خواننده ی مرجع هم "لوث" شود.
من هم حرف شما را قبول ندارم! آن خواننده های مرجعی که اسمشان را همه می دانند، در این دهه که سر و کله ی خواننده های تقلیدی پیدا شده، خودشان هم کار پر قدرتی تولید نکرده اند و به همین دلیل جایگاهشان را از دست داده اند. من شخصا می گویم با پیدایش خواننده های تقلیدی، حق من ضایع نمی شود، البته اگر کارم را درست انجام دهم.
پس با این حساب از نظر قانونی هم نباید جلوی تقلیدی ها را گرفت، چون اگر کسی تقلید کند، به خودش ضرر می زند، نه به خواننده ای که صدای و را دزدیده است!
اینجا یک بحث دیگر پیش می آید. ادای خواننده های دیگر را دروردن، در مرحله ی تمرین اسمش "تقلید" است. وقتی قرار است کاری که در آن تقلید شده، به گوش مردم برسد، باید اسمش را گذاشت "تقلب" ! خواننده ای که از دیگران تقلید می کند و کارش را بیرون می دهد، فقط "مقلد" نیست، بلکه "متقلب" هم هست. دقیقا مثل این می ماند که شما در یک واحد تولیدی پوشاک، لباسی به شکل تولیدی دیگر بدوزی. خب اسم این کار تقلب است!
دقیقا همین طور است که تو می گویی. حرف ما را تایید کردی، چون این حرکت باعث می شود مردم فریب بخورند و فکر کنند محصول، محصول اصلی است.
بحث تقلید در موسیقی، قبلا هم بسیار دیده شده. مثلا مایکل جکسون هم تا دلتان بخواهد نمونه های تقلیدی و تقلبی پیدا کرده که البته شاید ما صدای آنها را هم نشنیده باشیم. علت اینکه مایکل جکسون های تقلبی به جایی نمی رسند این است که مایکل جکسون خودش افت نکرده است.
شاخص ترین نمونه ای که ادای بنیامین را درورده، در این یک سال و چند ماه چه کسی بوده؟
شاید برایتان جالب باشد، بگویم شاخص ترین نمونه، فردی بود که خودم برایش آهنگ ساخته بودم! صدای این آقا شبیه منصور بود. یادم می آید "دنیا دیگه مث تو نداره" تازه مطرح شده بود که این خواننده به من مراجعه کرد و خواهش کرد به خاطر تغییر استودیو، آهنگ هایش را به و بدهم تا مقدمات ضبط را آماده کند. من هم آهنگ ها را به و دادم و بعد فهمیدم که همان آهنگ ها را با تقلید صدای خودم خوانده و برایش کلیپ هم ساخته است. این حرکت و یک اشتباه فاحش بود چون این آقا امروز هیچ جایگاه خاصی ندارد!
یکی از آهنگ هایی که در ماه های گذشته خیلی گرفته، آهنگ "نازی، نازی" است. نظرت در مورد این آهنگ ؟
به نظر من این آهنگ در وانر شش و هشت، قطعه بسیار خوبی است و به سازنده اش تبریک می گویم.
فکر نمی کنی تولید این آهنگ هم تلاش دیگری بوده برای به اشتباه انداختن مردم و تولد یک بنیامین جدید؟
نه، به نظر من نازی نازی وارد محدوده ی من نشده، یعنی سازنده اش نخواسته است وارد محدوده ی من شود. اگر چنین قصدی داشت و می خواست شیطنت کند، من خودم زودتر از همه می فهمیدم.
یعنی می گویی آهنگساز و خواننده ی نازی نازی می تواند شناسنامه مستقل داشته باشد؟
اگر درست جلو بروند، حتما می توانند. در موسیقی همه ی ما از نمونه های قبلی تاثیر گرفته ایم و آثار موفق در ناخودآگاه ما وجود دارند و نمی توانیم کاری با آن بکنیم. در خوانندگی حتی یک "تحریر" از خواننده ای بزرگ را هم می توانیم در حنجره و استیل خودمان تعریف کنیم. اصلا موسیقی با همین تجربه ها پیشرفت می کند. داستان کپی برداری چیز دیگری است. به نظر من خواننده ی موفق کسی است که حتی اگر به الگویش نزدیک شد، خودش را در ولین فرصت از و جدا کند.
فکر می کنم محسن چوشی یکی از نمونه های شاخصی بود که ابتدا به شدت تحت تاثیر "س.ق" بود اما همان طور که خودت می گویی، خیلی زود خودش را از و جدا کرد و الآن یک هنرمند مستقل است که کارهایش هم ربطی به "س.ق" ندارد.
بله، تفکر و رفتار در موسیقی خیلی پیچیده است!
حرف آخر؟
یک توضیح مهم درمورد خودم باید بدهم: من در "یاهو 360" به هیچ شکلی و با هیچ اسمی حضور ندارم. امیدوارم کسی در "یاهو 360" نه سوءاستفاده کند و نه مورد سوءاستفاده قرار بگیرد!
چه جالب! پس در اینترنت هم بعضی ها می خواهند "بنیامین های تقلبی" درست کنند!
فعلا که گرفتاریم!





































