آموزش خواندن صیغه عقد موقت
بسم الله الرحمن الرحیم
آموزش عقد موقت:
امام صادق علیه السلام فرمودند: ازدواج موقت صحیح نیست مگر اینکه دوچیز در آن لحاظ شود یکی مدت معین و دیگری اجرت معین.
نساء 24
فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً
پس هر گاه از خانمها بهره جن*سی بردید پاداش آنها را به آنها بدهید
منظور از پاداش همان مهریه است که بعد از عقد زن میتواند با میل خود آنرا به مرد ببخشد بر اساس این آیه: النساء : 4 وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِنْ طِبْنَ لَکُمْ عَنْ شَیْءٍ مِنْهُ نَفْساً فَکُلُوهُ هَنیئاً مَریئاً
مهر زنان را به آنها بدهید بدون اینکه از آنها چیزی را بخواهید
و اگر زنان مقداری از مهر را با میل درونی به شما بخشیدند آنرا بخورید گوارا ی وجودتان باد.
امام جعفرصادق علیه السلام چنین میفرمایند:
هیچ چیزرا ازما و برما تصدیق نکنید مگر آنچه که با کتاب خدا و سنت رسولش موافق باشد
آموزش صیغه عقد موقت:
پس از تعیین مهریه (مثلا هزار تومان) و زمان ( مثلا پنج دقیقه ) اول مرد جمله زیر را بخواند وبعد زن بگوید: قبلت ُ هاکذا
اول مرد این جمله را بگوید:
اَنکحتُکِ مُتعة ًعلی سنةِ رسول ِالله صلی الله علیه وآله بِالمال ِ المعلوم ِ فی المدة ِ المعلومة ِ
بعد زن بگوید: قبلت ُ هاکذا
ترجمه این عقد کفایت میکند و نیازی نیست حتما عقد موقت به عربی خوانده شود
بنابر این ترجمه آنرا بدانید :
مرد میگوید من شما را ای خانم محترم به عقد موقت خودم درآوردم ـ بر اساس سنت رسول خدا صلی الله علیه واله _ به مهریه ای که گفتیم و در مدتی که مشخص کردیم
بعد زن بگوید : قبول کردم اینرا
نکته :
1) برای خواندن صیغه عقد نیازی نیست زن و مرد هم دیگر را ببینند. یا صدای هم را بشنوند بلکه در راههای دور هم امکان دارد دو نفر زن و شوهر هم بشوند .
2) صیغه عقد باید به زبان جاری شود و نوشتن آن یا در دل گذراندن آن کفایت نمیکند .
3) بر اساس روایات زیر مرد باید صیغه را بخواند البته باید قبل از خواندن صیغه مدت آن و مهریه کاملا مشخص شده باشد
4) بر اساس روایات زیر رضایت زن به عقد موقت کفایت میکند و دیگر نیازی نیست که زن چیزی را در خطبه عقد به زبان جاری کند البته در یک روایت امام صادق علیه السلام فرمودند بوسیله اینکه زن بگوید قبول دارم رضایت زن مشخص میشود.
5) چیزهایی میتوانند مهریه قرار بگیرند که ارزش مادی و مالی داشته باشند .
(مسائل دیگری نیز وجود دارد از قبیل اینکه زوجین در عقدموقت از هم ارث نمیبرندمگر اینکه شرط کنند مرد حق هم خابگی ندارد مگر اینکه شرط کنند ودر صورت دخول زن باید عده نگه دارد و مدت عده چه میزان است ؟ و دخول به چه معناست ؟ که هم میتوانید به رساله رجوع کنید وهم بنده برایتان جمع آوری کنم )
( چهارده روایت دیگر نیز همین گونه صیغه ایجاب را بر عهده مرد گذاشته اند:
مستدرکالوسائل 14 461 14- باب صیغة المتعة و ما ینبغی فیها
17292- 1- الشَّیْخُ الْمُفِیدُ فِی رِسَالَةِ الْمُتْعَةِ، عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُولَوَیْهِ عَنْ عَلِیِّ بْنِ حَاتِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ یَقْطِینٍ قَالَ قَالَ أَبُو الْحَسَنِ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع أَدْنَى مَا یَجْتَزِئُ مِنَ الْقَوْلِ أَنْ یَقُولَ أَتَزَوَّجُکِ مُتْعَةً عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ ص بِکَذَا وَ کَذَا إِلَى کَذَا
امام موسی کاظم علیه السلام میفرمایند :
کمترین چیزی که برای خواندن صیغه کفایت میکند و مجزی است این است که بگویی أَتَزَوَّجُکِ مُتْعَةً عَلَى کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ صلی الله علیه آله بِکَذَا وَ کَذَا إِلَى کَذَا )