۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

مهارت های برنامه نویسی

تفاوت میان یک برنامه‌نویس ماهر و یک برنامه‌نویس معمولی در چیست؟ برنامه‌نویسی همانند علوم نظری مثل فیزیک و شیمی نیازی به طی درجات بالای علمی ندارد تا بشود فهمید دقیقا چه اتفاقی در حال افتادن است. حتی برنامه‌نویس‌های بزرگی وجود دارند که مدرک علوم کامپیوتری ندارند.
اگر برنامه‌نویسی را با امور دیگر مقایسه کنیم، قطعا برنامه‌نویسی مانند ژیمناستیک، نقاشی یا خوانندگی به استعداد نیاز ندارد. البته برنامه‌نویسی به احتیاط و زبردستی نیاز دارد، درست شبیه ریخته‌گری. در کلاس‌های مشابه و عملی، برخی دانشجویان با کمترین تلاش اشیای زیادی ایجاد می‌کنند و بسیاری دیگر دست آخر به‌هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند و همان اشتباهاتی را می‌کنند که قبلا به آن‌ها گوشزد شده بود.
كسی در برنامه‌نویسی بهتر است که این 4 ویژگی زیر را در خود تقویت کند:
1- توجه به جزئیاتدر برنامه‌نویسی جزئیات مهم هستند. کامپیوترها به‌معنای واقعی کلمه نادان هستند و نمی‌توانید سه‌چهارم برنامه را بنویسید و بعد به آن بگویید: «خودت که می‌دانی منظورم چیست؟» و انتظار داشته باشید کامپایلر بقیه کارها را بکند. اگر زبان برنامه‌نویسی تاکید کند که باید قبل از استفاده از متغیرها آن‌ها را تعریف کنید، باید این کار را بکنید. اگر بگوید پرانتز را فلان‌جا بگذارید و آکولاد را بهمان جا، باید این کار را بکنید.
2- اطاعتکامپیوترها واقعا تابع فرمان‌های ما هستند. هر کاری بهشان بگویید انجام می‌دهند: نه بیشتر، نه کمتر. اگر شامپویی دستش بدهید و بگویید دستورالعمل را بخوان و موهایت را بشور، باید شامپوی بزرگی به آن بدهید. چون کامپیوتر مو را خیس می‌کند، شامپو می‌زند، می‌شوید... مو را خیس می‌کند، شامپو می‌زند و می‌شوید... و این کار را تا شما دستور توقف ندهید انجام می‌دهد.
وقتی برنامه‌نویسی می‌کنید، واقعا بهتر است به اندازه کامپیوتر احمقانه بیندیشید. از سمت راست مغز خود بیشتر کار بکشید و همه چیز را تعریف کنید و هیچ‌گاه فرض نکنید اتفاقی می‌افتد، مگر آن که شما آن اتفاق را پیش‌بینی کرده باشید.
در زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا، هدف این است که فشار فکری و دغدغه‌ها تا حد امکان از روی برنامه‌نویس برداشته شود. یک زبان سطح بالا همچون C برخی از کارهای ساده را خودش انجام می‌دهد. به‌عنوان مثال، شما یک متغیر را از نوع عدد صحیح به یک متغیر از نوع ممیز شناور نسبت می‌دهید و خودش این عمل تبدیل را انجام خواهد داد. اما باید قوانین کامپایلر را بدانید و از دستورهای خودکار آن باخبر شوید.
3- حافظه خوبچیزهای زیادی هستند که هنگام برنامه‌نویسی باید به یاد داشته باشید: گرامر آن زبان، توابع از پیش نوشته شده و پارامترهایی که می‌گیرند، توابع و متغیرهایی که در برنامه خود نوشته‌اید و از آن‌ها استفاده کرده‌اید، تکنیک‌هایی که استفاده کرده‌اید و باگ‌هایی که از برنامه رفع کرده‌اید. هر چه بیشتر این اطلاعات را در ذهن خود نگاه دارید، برنامه‌نویس بهتری خواهید بود.
4- انتزاعی و چندسطحی اندیشیدناین مهارت مهم‌ترین قابلیت یک برنامه‌نویس خوب به‌حساب می‌آید. کامپیوترها تقریبا پیچیده‌ترین سیستم‌هایی هستند که به‌دست بشر ساخته شده‌اند و اگر هنگام برنامه‌نویسی تمام جنبه‌های کارکرد کامپیوتر را در ذهن داشته باشید، وظیفه‌ای سنگین بر دوش شما خواهد بود.
یکی از قوی‌ترین تکنیک‌هایی که برای مدیریت پیچیدگی یک سیستم نرم‌افزاری به‌کار می‌آید، مقایسه آن با یک جعبه سیاه است که کارهای مفیدی انجام می‌دهد، اما برخی جزئیات را در خود پنهان می‌کند.
ما کارهای زیادی انجام می‌دهیم بدون آنکه به آن‌ها بیندیشیم. اگر به شما بگویند از فروشگاه شیر بخر، دیگر نمی‌گویند که برو و در را باز کن و بعد بیرون برو و بعد تاکسی بگیر و... حتی شما هم به این موضوع فكر نمی‌كنید که پای راست خود را چطور بلند کنید و پای چپ را کجا بگذارید. این وظایف و زیر وظایف را خود مغز انجام می‌دهد.
اندیشیدن انتزاعی و کلی‌نگری قابلیت بزرگی در برنامه‌نویسی است. ما نمی‌توانیم چیزهای زیادی را به‌خاطر بسپاریم. یک برنامه بزرگ می‌تواند ??? هزار یا حتی ?? میلیون خط کد داشته باشد. اگر بخواهیم تمام این خطوط کد را برای درك برنامه بفهمیم، یادگیری آن ناممکن خواهد شد.
بهتر است در مورد عملکرد ساختار سلسله‌مراتبی برنامه فكر كنید و از این ساختار سلسله‌مراتبی استفاده کنید تا در مورد هر سطح و هر تابع برنامه نگران نباشید. امیربهاالدین سبط‌الشیخ
Related Posts with Thumbnails

  

دو مجموعه ارزشمند آموزش شعبده بازی و تردستی با ورق + تخفیف استثنائی 
قیمت: 15000   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش بدنسازی با سیستم Muscle & Fitness Series 
قیمت: 5000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش مهارتهای فوتبال توسط دیوید بکهام+هدیه 
قیمت: 5500   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تکنیک های مدرن دفاع شخصی با دست خالی 
قیمت: 6500   5000 تومان  

           

 

 

  

مجموعه 8 مستند دلهره آور + 20 فیلم ترسناک 
قیمت: 12000   6500 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین و جدیدترین آموزش خیاطی به زبان فارسی 
قیمت: 14500   8000 تومان  

           

 

 

  

آموزش زبان نصرت 1 و 2 + تقویت حافظه نصرت در یک DVD با قیمت عالی 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

  

آموزش تعمیرات و مکانیک خودرو پژو 206 
قیمت: 4500   3800 تومان  

           

 

 

  

با این 3 دی وی دی استاد فتوشاپ شوید + ارزان + همراه هدیه 
قیمت: 9500   6500 تومان  

           

 

 

  

آموزش تقویت حافظه و تند خوانی (دکتر سیدا: مرد حافظه ایران) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

مستند جدید و دیدنی شیطان پرستان ایرانی 
قیمت: 6000   4500 تومان  

           

 

 

  

تمامی نوار قصه های دوران کودکی شما در یک دی وی دی+هدیه - از دست ندید 
قیمت: 7000   4500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه آلبوم ها و آهنگ های سنتی از قدیم تا امروز (کامل ترین مجموعه موجود) 
قیمت: 12000   7500 تومان  

           

 

 

  

کلکسیون مسابقات قویترین مردان جهان+هدیه (World Strongest Man) 
قیمت: 12000   9500 تومان  

           

 

 

  

مجموعه کامل سمینارهای تکنیک های موفقیت دکتر شاهین فرهنگ 
قیمت: 12000   6000 تومان  

           

 

 

  

کامل ترین مجموعه آلبوم ها و تک آهنگ های ترکی + هدیه(آهنگ های 2010 ترکی) 
قیمت: 17000   12000 تومان  

           

 

 

  

مستند جذاب حیات وحش پارک ملی YellowStone - زیرنویس فارسی 
قیمت: 8000   5500 تومان  

           

 

 

  

مستند جنجالی زنان فوتبالیست در ایران + هدیه 
قیمت: 6000   4000 تومان  

           

 

 

Template Designed by Douglas Bowman - Updated to New Blogger by: Blogger Team
Modified for 3-Column Layout by Hoctro, a little change by PThemes