میخوای کسی رو صیغه کنی بیا اینجا رو بخون - ازدواج موقت
ازدواج موقت یا همان متعه یا به اصطلاح صیغه عملی بسیار اسان است که به واسطه ان دختر و پسر برای مدتی به طور کامل به یکدیگر محرم می شوند. ازدواج موقت علاوه بر اینکه لذت بسیار بالایی را برای انسان در بردارد، در روایات شیعه نیز بسیار مورد مدح قرار گرفته و برایش ثواب زیادی ذکر شده است. عمر که علاقه وافری به همجن سبازی داشته، به شدت ازدواج موقت را تحریم می کرده و با ان مخالف بوده. ((عن رسو الله: لعن الله من تخلف من جیش الاسامه)) به هر حال ازدواج موقت سنت مذهب تشیع است.
شرایط و دستور ازدواج موقت:
۱-دختر و پسر هر دو باید راضی باشند.
۲-مدت عقد را باید مشخص کنند. ـمثلا یک ساعت یا یک روز یا یک ماه یا بیست سال و ۹ روز و.... البته نباید مدت عقد موقت فراتر از عمر انسان باشد مثلا بگویند ۱۰۰۰ سال.
۳-میزان صداق یا مهریه را مشخص کنند.
۴-بعد از ان دختر می گوید زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم و پسر می گوید قبلت (ghabelto). و دیگر دختر و پسر کاملا به یکدیگر محرم می شوند.
اذن پدر دختر در ازدواج
دختر غیر بالغه (زیر ۹ سال قمری) برای ازدواج خود نیاز به اذن پدر دارد.
دختری که پرده بکارت خود را از دست داده و دیگر باکره نیست برای ازدواج نیازی به اذن پدر ندارد.
اما دختر بالغه باکره رشیده و اختلاف نظر مراجع در نیاز یا عدم نیاز به اذن پدر:
(رشیده از رشد می اید و به دختری می گویند که عاقل است و قادر به تشخیص خیر و صلاح خود هست)(دختر بالغه باکره اگر رشیده نباشد به اذن پدر نیاز دارد)
اختلاف نظر فقها در مورد اذن پدر برای دختر بالغه باکره رشیده:
حضرت ایت الله العظمی سید محمد صادق روحانی می فرمایند نیازی به اذن پدر ندارد.
سؤال: دختر باکره را می شود با اذن خودش بدون اطلاع پدر متعه کرد یا نه ؟ و به عبارتدیگر آیا در متعه هم مثل عقد دائم اذن پدر شرط نیست ؟
جواب: بسمه تعالی؛ چنانچه رشیده باشد , اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است
حضرات ایات عظام سید صادق شیرازی، شیخ حسین وحید و میرزا محمد تقی مجلسی در این مورد فتوا نداده اند و فرموده اند بنا بر احتیاط واجب به اذن پدر نیاز دارد.ا
حضرات ایات عظام شیخ محمد تقی بهجت و سید علی سیستانی می فرمایند به اذن پدر نیاز دارد.
مقلدین مراجعی که احتیاط کرده و فتوا نداده اند می توانند به احتیاط عمل کرده و اذن پدر را لازم بدانند و یا اینکه به اعلم بعدی رجوع کنند و در این مورد به نظر او عمل کنند. در بخش معرفی مراجع اعلم ها را معرفی کرده ام. بسیار مفید است.